Zaznacz stronę

Prowadzenie bloga to dosyć żmudna praca, zwłaszcza jeśli zamierzamy robić to regularnie i liczymy w przyszłości na jakiś dochód z tego tytułu. Po początkowym entuzjazmie rzeczywistość szybko okazuje się brutalna – blog wymaga więcej pracy niż sądziliśmy. Jeśli chcemy, żeby grono naszych czytelników składało się nie tylko z naszej rodziny i znajomych musimy w bloga włożyć naprawdę sporo pracy. Jakby tego było mało regularnie pojawiają się głosy wieszczące upadek blogów na rzecz innych mediów. Czy narzędzia do prowadzenia bloga mogą nam pomóc?

Jeśli mimo tych wszystkich przeciwności zamierzasz prowadzić lub prowadzisz bloga narzędzia z poniższej listy z pewnością Ci pomogą. Nie tylko zaoszczędzisz czas, ale też dzięki nim wyniesiesz swojego bloga na wyższy poziom. Co ważne, wiele z tych narzędzi jest bezpłatnych lub częściowo płatnych jednak wersje bezpłatne pozwalają na naprawdę dużo.

SPIS TREŚCI:

  1. Oprawa graficzna
  2. Przygotowanie treści
  3. Narzędzia analityczne
  4. Newsletter

Oprawa graficzna

Ludzie to wzrokowcy, nawet najatrakcyjniejsze treści nie obronią się jeśli będą nieczytelne, trudno dostępne lub przedstawione w niejasny sposób. Statystyki są okrutne, podobno teksty bez obrazków czytamy mniej chętnie niż te  z obrazkami. Co z tego, że napiszemy świetny wpis jeśli nikt się o nim nie dowie? Przygotowanie i opublikowanie postu to dopiero początek. Teraz trzeba dać znać światu, że warto zajrzeć na naszą stronę, a do tego z pomocą przychodzą nam Social Media.

Na szczęście nie musimy od razu zatrudniać grafika albo uczyć się skomplikowanych programów graficznych, żeby tworzyć grafiki na naszego bloga. Dzięki narzędziom do projektowania grafik możemy skorzystać z gotowych szablonów na bloga oraz do Social Mediów. A jeśli nie jesteśmy też mistrzami fotografii możemy posiłkować się bankami zdjęć.

Projektowanie grafik + obróbka zdjęć

  • Canva – Jest to chyba najpopularniejsza alternatywa dla narzędzi graficznych dostępna zarówno przez www jak i w formie aplikacji mobilnej. Z Canvą można tworzyć przeróżne grafiki na bloga oraz do Social Mediów. Możemy wykorzystywać gotowe szablony oraz baki zdjęć. W wersji darmowej można wykonać niemal wszystko – zapłacić trzeba za niektóre szablony, zdjęcia czy funkcje. Wersja darmowa pozwala jednak na tak dużo, że uważam, że w prowadzeniu małego bloga jest wystarczająca.
  • Crello – jest to kolejne narzędzie pozwalające na projektowanie online. Idealne do przygotowania grafik na bloga oraz SM. Pozwala na dodawanie do zdjęć efektów graficznych, tekstów, grafik, dymków itp. Wersja pro umożliwia również tworzenie animacji, prostych video
  • Adobe Photoshop Lightroom – jest to darmowa aplikacja mobilna pozwalająca na bardzo zaawansowaną obróbkę zdjęć. Dzięki niej możemy zagwarantować np. to, że wszystkie nasze zdjęcia będą spójne.

Banki zdjęć

Przygotowanie treści

Wszyscy specjaliści trąbią jak ważna jest jakość tekstów i że dobry content to najlepszy sposób na przyciągnięcie czytelników. Aby nasz tekst się dobrze czytało, poza zawartością merytoryczną trzeba zadbać o jego poprawność językową.

Kolejną sprawą jest planowanie postów, tak żebyśmy nie pisali o przypadkowych tematach. Przeczytaj: Jak zaplanować treści na blogu, Przegląd narzędzi do zarządzania projektami)

Jakość tekstu

O poprawność językową naszych wpisów możemy zadbać korzystając z poniższych narzędzi:

  • Ortograf – Nie każdy wie gdzie stawiać przecinki i nie każdego stać na płatną korektę tekstów. Dzięki temu narzędziu możemy jednak sprawić, że nasze teksty będą bardziej poprawne. Narzędzie sprawdza zarówno ortografię jak i interpunkcję.
  • Jasnopis – Jasnopis analizuje jak trudny dla odbiorcy będzie Twój tekst. Sprawdza długość zdań oraz to jak bardzo są złożone. Weryfikuje również trudność użytego słownictwa.

Planowanie wpisów

Do przygotowania planu publikacji świetnie sprawdzą się narzędzia do zarządzania. Poniżej przedstawiam kilka wybranych – są proste w użyciu i zupełnie darmowe przy jednoosobowych projektach.

Narzędzia analityczne

Skoro już pracujemy nad generowaniem ruchu na naszą stronę musimy mieć sposób na jego mierzenie i analizowanie. Dobrze wiedzieć, które nasze działania są skuteczne, a które nie przynoszą zamierzonego efektu. Każdy chciałby też wiedzieć, które jego wpisy są najpopularniejsze i czego szukali w wyszukiwarce nasi czytelnicy zanim trafili na nasz blog.

  • Google Analytics – jest to zaawansowane narzędzie pozwalające śledzić statystyki naszej strony, liczby odsłon, źródła odesłań i wiele, wiele innych.
  • Google Search Console – pozwala na sprawdzanie statusu naszej strony w wyszukiwarce Google, weryfikację jak ludzie widzą naszą stronę w wyszukiwarce i jakie hasła wpisują.

Newsletter

Newsletter to kolejny kanał dotarcia do odbiorców z naszymi treściami. Eksperci od marketingu zalecają budowanie listy mailingowej od samego początku prowadzenia bloga. Regularne wysyłanie maili do naszych odbiorców pozwala na nawiązanie więzi oraz przypomina o naszym istnieniu 😊

Drogi Czytelniku, artykuł może zawierać linki afiliacyjne.

Magda Nicgorska – Wirtualny Project Manager

Od zawsze pasjonuje mnie ogarnianie, planowanie, zmienianie. Pomagam małym i średnim firmom w prowadzeniu projektów. Organizuję pracę, tworzę harmonogramy i zajmuję się wszystkim tym, na co Ty nie masz czasu, a co jest ważne by zakończyć z powodzeniem Twój projekt!  Zobacz w czym mogę Ci pomóc.

Pin It on Pinterest