Zaznacz stronę

Ostatnio wielokrotnie natrafiłam na pytania o to, jak zabrać się za przygotowanie planu publikacji na bloga. Pytacie jak się za to zabrać, jak podzielić na mniejsze zadania i czy są jakieś przydatne narzędzia do planowania takich przedsięwzięć. Jak więc przygotować swój własny plan wpisów na blog?

Spis treści:

  1. Czy warto robić plan publikacji treści?
  2. Jak zaplanować treści na blogu
  3. Plan publikacji treści w 5 krokach
  4. Podsumowanie

Czy warto robić plan wpisów na blogu?

Moim zdaniem TAK! Przygotowanie planu publikacji to świetny pomysł. Pozwoli nam zaoszczędzić czas np. na szukanie pomysłów, o czym by tu teraz napisać. Mając listę tematów, w momencie, kiedy już znajdziemy czas na pisanie, nie będziemy tracić czasu na szukanie pomysłów.

Plan pozwala też zweryfikować nasze oczekiwania z możliwościami. Na początku każdy ma ambitne cele, potem jednak często okazuje się, że praca nad blogiem jest bardziej wymagająca niż by się wydawało, a czasu jakby mniej. Z planem będziemy mogli też przygotować pewne treści z wyprzedzeniem. Sama mam dość ograniczony czas na pisanie nowych wpisów. Dzięki planom jak już siadam do bloga, nie tracę czasu na wymyślanie czym mam się zająć w tej chwili.

Jak zaplanować treści na blogu?

Zakładam, po pierwsze, że już masz bloga i wiesz o czym chcesz pisać. Potrzebujesz jedynie pomocy w ogarnięciu chaosu i uporządkowaniu swoich świetnych pomysłów. Zazwyczaj mamy tak, że w głowie kłębią nam się nowe pomysły, każdy wydaje nam się lepszy od tego poprzedniego. Tylko jak uporządkować natłok myśli? Jak wyjść z fazy rozmyślań i pomysłu do fazy działania?

Proponuję Ci 5 kroków, w których przygotujesz plan dla swojego bloga.

  1. Oceń własne możliwości
  2. Przygotuj listę tematów
  3. Przygotuj ogólny plan na kwartał
  4. Zaplanuj miesiąc
  5. Zaplanuj tydzień

Plan publikacji treści w 5 krokach

1. Ocena własnych możliwości

Odpowiedz sobie na pytania:

  • Ile czasu w tygodniu/miesiącu jesteś w stanie przeznaczyć na prace nad blogiem?
  • Ile czasu zajmuje Ci przygotowanie pojedynczego wpisu i jego publikacji?
  • Jak często chcesz publikować?

Mając wiedzę ile czasu zajmuje Ci przygotowanie jednego wpisu możesz się zastanowić ile wpisów w tygodniu/miesiącu jesteś w stanie przygotować. Należy przy tym uwzględnić wszystkie prace z tym związane – przygotowanie treści, zdjęć, grafik. Wliczmy w to również działania związane z promocją wpisów i samego bloga.

Jeśli np. przygotowanie pojedynczego wpisu zajmuje Ci 5 godzin, a w tygodniu masz tylko 3 godziny, które możesz poświęcić na blog to nie ma się co oszukiwać. Rozsądne będzie założenie 1 wpis co dwa tygodnie. Moim zdaniem warto spróbować realnie ocenić swoje możliwości. Przyjęcie rozsądnych założeń pozwoli uniknąć nam wielkiego rozczarowania, gdy nie dotrzymamy swojego planu.

2. Przygotuj listę tematów

Warto spisywać wszystkie pomysły, jakie nam przychodzą do głowy, szkoda, żeby umknęło nam coś dobrego, bo tego nie zapisaliśmy.

  • Jakie tematy chcesz poruszać?
  • Co najchętniej czytają nasi odbiorcy?

Lista pozwoli nam też rozsądnie rozłożyć w czasie teksty tak, by np. żeby teksty wymagające dłuższej pracy były rozłożone równomiernie i przeplatane łatwiejszymi i szybszymi w przygotowaniu.
Ja listę tematów rozbiłam na kategorie dla większej czytelności. Pozwala mi to też wybierać tematy bardziej różnorodnie.
Listę tematów najlepiej prowadzić na czymś, co zawsze mamy pod ręką. Może to być kartka, notatnik w telefonie albo jakaś aplikacja. Sama w tym celu używam Trello, które dzięki aplikacji mobilnej mam zawsze tam, gdzie mam telefon. Mam utworzoną osobną tablicę, na której każda lista to osobna kategoria na moje pomysły.

Przykład takiej listy udostępniam dla Was pod linkiem: https://trello.com/b/56N6Dug1

3. Przygotuj ogólny plan na kwartał

Nie chodzi tu o drobiazgowy plan na każdy dzień przez najbliższe trzy miesiące. Chodzi o to, żeby zastanowić się jakie tematy chcemy poruszać.

  • Czy planujesz jakąś serię wpisów wymagającą więcej pracy?
  • Czy tematy na Twoim blogu nawiązują do różnych świąt lub nadchodzących wydarzeń?

Przygotowanie serii wpisów jest pracochłonne i wymaga więcej pracy niż przygotowanie kilku niepowiązanych ze sobą wpisów, dlatego warto przemyśleć takie rzeczy i dobrze rozłożyć je sobie w czasie. W zależności od tematyki bloga święta i różne wydarzenia mają mniejszy lub większy wpływ. Np. przed świętami Bożego Narodzenia większość pisze o prezentach a latem o wakacjach.

4. Zaplanuj najbliższy miesiąc

Wiemy już ile wpisów w miesiącu możemy przygotować i o czym mniej więcej chcemy pisać. Miesiąc warto zaplanować już dosyć szczegółowo. Ja wpisom na najbliższy miesiąc przypisuję też planowaną datę publikacji. Dzięki temu wiem co na, kiedy muszę przygotować.

Można to robić na zwykłej kartce, w Excelu albo w programie do planowania – pełna dowolność. Co kto lubi. Jedni lubią mieć wszystko rozpisane na papierze, inni, tak jak ja, w kwestii bloga, wolą mieć wszystko w telefonie.

  • Wybierz tematy wpisów
  • Przypisz im planowane daty publikacji

5. Zaplanuj swój tydzień

Jeżeli zakładamy, że pracujemy nad blogiem w miarę regularnie warto planować sobie zadania na nadchodzący tydzień. Pozwoli nam to dobrze wykorzystać czas, zwłaszcza jeśli mamy go niewiele bo robimy to „z doskoku”.

W skali tygodnia warto uwzględnić w planie następujące kroki:

  • Czas na zbieranie danym, przygotowanie zdjęć i grafik
  • Czas na pisanie tekstów
  • Przygotowanie wpisów na social media

Wpis na blogu to nie tylko przygotowanie treści. No, chyba że piszemy dla samych siebie, ale wtedy nie jest zbyt potrzebne planowanie.

Podsumowanie

Przedstawione kroki to tylko punkt wyjścia, na podstawie którego możesz opracować swoją własną metodę planowania treści. Sposób planowania musi być dostosowany do Ciebie, Twoich potrzeb i możliwości czasowych a przede wszystkim celu jaki chcesz osiągnąć.

Twój plan może być zwykła kartką papieru, możesz go stworzyć w aplikacji do planowania albo w arkuszu kalkulacyjnym – sposób i jego złożoność zależy tylko od Ciebie. Pamiętaj też żeby mierzyć siły na zamiary. Super plan w niczym nie pomoże jeśli nie masz czasu go zrealizować. Plan nie jest też nienaruszalną świętością. Musimy być elastyczni, plan można i trzeba zmienić jeśli zmieniły się okoliczności

I na koniec jeszcze ważna wskazówka. Plan robimy po to, żeby było nam łatwiej zrealizować cel. Nie ma sensu wiecznie dopieszczać planu, zmieniać go i poprawiać. Plan robimy po to, żeby działać. Plan nie jest też czymś czego nie można zmienić. Warto mieć plan, ale jeszcze bardziej warto być elastycznym i reagować na zmiany otoczenia. Świat zmienia się tak szybko, że czasem plany stają się nieaktualne zanim zdążymy je zrealizować!

Magda Nicgorska – Wirtualny Project Manager

Od zawsze pasjonuje mnie ogarnianie, planowanie, zmienianie. Pomagam małym i średnim firmom w prowadzeniu projektów. Organizuję pracę, tworzę harmonogramy i zajmuję się wszystkim tym, na co Ty nie masz czasu, a co jest ważne by zakończyć z powodzeniem Twój projekt!  Zobacz w czym mogę Ci pomóc.

Pin It on Pinterest