Nie da się nie zauważyć, że sztuczna inteligencja i jej rozwój to był gorący temat w 2023 roku. Sztuczna inteligencja (ang. Artificial intelligence, w skrócie AI) została nawet okrzyknięta Polskim Słowem Roku 2023 (chociaż technicznie to dwa słowa :)). Pojawiała się w mediach, pop kulturze i środkach masowego przekazu niezwykle często. Słyszymy o AI generującym obrazy, teksty, wideo. AI prowadzi dialogi, obsługuje czaty. Wspomaga też biznes i naukę. W tym artykule chcę opowiedzieć o tym co to jest sztuczna inteligencja i do czego jest wykorzystywana w dzisiejszych czasach. Pokażę też jak możesz używać AI w swoim małym biznesie.

Co to jest sztuczna inteligencja?

Czym właściwie jest AI? Sztuczna inteligencja kojarzy się wielu z nas z filmami science fiction, super nowoczesnym utopijnym światem lub wręcz przeciwnie, buntem maszyn i końcem ludzkości. Ale czy wiemy czym jest ta cała sztuczna inteligencja? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o AI i poznać jak narzędzia AI pomagają w rozwoju biznesu pobierz mój darmowy e-book „Sztuczna inteligencja w biznesie on-line”.

Na początek zacznijmy klasycznie, niemal oldschoolowo czyli sprawdźmy w Wikipedii:

Artificial intelligence (AI) is the intelligence of machines or software, as opposed to the intelligence of humans or animals. It is a field of study in computer science that develops and studies intelligent machines. Such machines may be called AIs.

Pytam też Google. Pierwszy wynik jaki się pojawia pochodzi ze strony https://www.sas.com/en_us/insights/analytics/what-is-artificial-intelligence.html.  

Artificial intelligence (AI) makes it possible for machines to learn from experience, adjust to new inputs and perform human-like tasks. Most AI examples that you hear about today – from chess-playing computers to self-driving cars – rely heavily on deep learning and natural language processing.

Na koniec pytam też Copilota (inteligentnego czata wbudowanego w Microsoft Edge) co to jest sztuczna inteligencja. Wpisuję proste pytanie: “Czym jest sztuczna inteligencja” i oto jaką dostaję odpowiedź:

Eleganckie podsumowanie, z punktami i wykazem źródeł. A do tego, Copilot jest dla mnie miły i zachęca do dalszego zadawania pytań. Wszystko w kilka chwil. Nie musiałam sama wyszukać tych stron w Google, przeczytać ich i przygotować tego podsumowania. Dzięki Copilot 🙂 

No dobrze, ale to tylko zbiór regułek, zastanawiasz się co jeszcze umie ta cała sztuczna inteligencja? Postanowiłam więc sprawdzić co potrafi Copilot i spytałam go “Jak wytłumaczyć babci co to sztuczna inteligencja”. I proszę. Oto wynik. Dopasował odpowiedź oraz przykłady do mojego pytania.

AI jest wszędzie – Przykłady wykorzystania AI

AI potrafi generować treści i obrazy oraz wideo. Pojawili się nawet pierwsi wykreowani przez AI influencerzy. Oczywiście poza generowaniem śmiesznych obrazków AI ma też “poważne” zastosowania np. w medycynie, wojsku oraz przemyśle.

Sztuczna inteligencja pomoże w prowadzeniu projektów – dobierze zadania, rozłoży obciążenie zasobów. AI Potrafi generować kod dla programistów oraz tłumaczy teksty na różne języki. Większość z nas korzysta z różnego rodzaju asystentów. Kto nie musiał dogadać się z chatbotem na help desku niech pierwszy rzuci kamieniem. Pewnie masz też w kieszeni telefon z Siri lub Alexą. Coraz częściej słyszymy również o autonomicznych samochodach czy inteligentnych dronach.

Jak widać narzędzia z AI otaczają nas już w niemal każdej dziedzinie życia. Ma ona coraz większy wpływ na wiele aspektów naszego życia. Generuje rozrywkę. wspiera nas w codziennych czynnościach (asystenci, nawigacje, aplikacje pogodowe itd.)  Staje się wsparciem nauki i biznesu.

Dlaczego warto używać AI w małym biznesie?

No dobrze, ale pewnie ciągle czekasz na informację jak to wszystko może pomóc w twoim biznesie? W biznesie AI wykorzystuje się przede wszystkim do automatyzacji powtarzalnych czynności i optymalizacji procesów. 

Narzędzia AI są też świetnym wsparciem w marketingu i sprzedaży dzięki temu, że potrafią generować teksty oraz obrazy. Chatboty oraz voiceboty pomagają prowadzić przed i posprzedażową obsługę klienta. Sztuczna inteligencja jest również bardzo pomocna w analityce oraz dostarczaniu innowacji co pozwala na lepsze podejmowanie decyzji.

AI do tworzenia treści

Narzędzia do tworzenia treści to tzw. Content writing tools Szczególnie przydatne w marketingu i przygotowaniu treści na Social Media. Możesz użyć AI do streszczenia tekstów, syntezy informacji, tłumaczeń ale nie tylko. Możesz poprosić o listę pomysłów na wpis lub cały artykuł na zadany temat. AI potrafi nawet stworzyć całe historie. Poza tym są jeszcze narzędzia wspierające obróbkę tekstu. Sprawdzają pisownię, trudność tekstu, pomagają dobrać tytuł i chwytliwe nagłówki.

Przykłady narzędzi AI do tworzenia i redakcji tekstów:

Generowanie obrazów, audio i video 

Generatory obrazów

Do wygenerowanego tekstu możesz potem stworzyć grafikę (AI Image generator). Podajesz w narzędziu opis grafiki (piszesz co ma się na niej znajdować) oraz w jakim stylu ma ona być. W skrócie – zamieniasz tekst na obraz. Poprosiłam AI w Canvie o obrazek rudej pani, która jest specjalistką od sztucznej inteligencji. Co o niej sądzisz?

Przykłady narzędzi AI do generowania obrazów:

Generatory audio

Generatory audio (AI Voice generator) potrafią nie tylko wygenerować realistyczne głosy, których można użyć jako lektora do swoich nagrań. Dostępne są również narzędzia, które potrafią przemówić głosem na podstawie zadanej próbki.

Przykłady narzędzi AI do generowania audio:

Generatory muzyki

AI potrafi również wygenerować dla ciebie muzykę w określonym stylu (AI music generator). Narzędzia takie pozwalają na tworzenie ścieżek dźwiękowych do podcastów czy na Social Media. Większość nie wymaga do użycia wiedzy muzycznej.

Przykłady narzędzi AI do generowania muzyki:

Generatory wideo

Generatory wideo (AI Video Generator) pozwalają na stworzenie nagrań, np. do Social Mediów czy spotów reklamowych na podstawie zadanego opisu. Możesz określić wymagania oraz wytyczne co do stylu.

Przykłady narzędzi AI do generowania wideo:

AI do zarządzania projektami

Wsparcie AI możesz wykorzystać w optymalnym przydzielaniu zadań w zespole i na projekcie oraz planowaniu obciążenia zespołu. Dzięki sztucznej inteligencji możesz automatycznie generować podzadania oraz tworzyć złożone przepływy pracy. Asystent AI może pomóc także w przygotowaniu podsumowań dokumentów i zadań. Zobacz też mój wpis o narzędziach do zarządzania projektami.

Przykłady narzędzi AI do zarządzania projektami:

AI dla zespołów sprzedażowych i marketingowych

Narzędzia AI dla zespołów sprzedażowych usprawniają pracę, przyspieszają wyszukiwanie informacji i zarządzanie danymi klientów. Dzięki rozbudowanym narzędziom analitycznym pozwalają też na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych. Są to też narzędzia wspierające obsługę klienta np. chatboty. Na rynku są też dostępne programy, które pomagają zoptymalizować istniejące strony www pod kątem SEO a nawet wygenerować całkowicie stronę od podstaw.

Przykłady narzędzi AI dla zespołów sprzedażowych i marketingowych:

AI dla rekrutacji

W rekrutacji narzędzia AI mogą pomóc w porównaniu CV oraz ocenie kandydatów. Potrafią nawet sięgać do danych kandydata na LinkedIn. Przyspiesza to proces rekrutacji.

Przykłady narzędzi AI dla rekrutacji:

Prowadzenie biznesu

Oprócz wszystkiego co powyżej, AI można wykorzystać również przy zarządzaniu spotkaniami (AI robi np. notatki ze spotkania, generuje napisy w czasie rzeczywistym (np. Otter.ai). Narzędzia AI można wykorzystać też do przygotowania biznesplanów i strategii (np. Upmetrix, Cookup, Visme). A może dopiero planujesz biznes i potrzebujesz wymyśli nazwę oraz logo? Nic prostszego – sprawdź np. Namelix.

Przykłady narzędzi AI dla biznesu:

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj AI dla małego biznesu – przegląd narzędzi, w którym opisuję szczegółowo wybrane narzędzia. Zobacz też koniecznie listę kilkudziesięciu narzędzi AI do zastosowania w biznesie: Lista narzędzi AI.

AI dla małego biznesu – korzyści

Jeśli myślisz, że AI jest tylko dla dużych to jesteś w błędzie. Oczywiście inne narzędzia i zakres zmian będzie w małej firmie czy jednoosobowej działalności a inne w korporacjach, jednak może zyskać każdy, niezależnie od skali.

Zasadniczą korzyścią z wprowadzenia rozwiązań AI jest redukcja kosztów oraz wzrost produktywności. Wprowadzenie AI pozwala na obniżenie kosztów, często na przyspieszenie lub zwiększenie możliwości produkcyjnych. Usprawnienie procesów zwiększa satysfakcję klientów. Pozwala także na bardziej spersonalizowaną obsługę. 

Możliwość odpuszczenia nudnych, żmudnych i powtarzalnych zadań zwiększa też satysfakcję pracowników, redukuje frustrację i przemęczenie.

Wdrażanie AI w małym biznesie – Jak zacząć z AI?

Warto jeszcze przed rozpoczęciem przedsięwzięcia uświadomić sobie co nas czeka. Wdrożenie narzędzi AI to, jak każdy projekt wdrożeniowy, inwestycja. Zajmuje czas i pieniądze a na efekty czasem trzeba poczekać.

Pamiętaj, że AI to inwestycja

Oczywista inwestycja to zakup licencji na oprogramowanie. Ale takie wdrożenie często niesie też dodatkowe koszty. Konieczne mogą być szkolenia ludzi oraz zakup odpowiedniego sprzętu. 

Ważnym aspektem, o którym nie wspomniałam wcześniej są też dane na podstawie których działa nasze AI. Często aby w pełni wykorzystać możliwości narzędzi AI potrzebna jest odpowiednia baza wiedzy. Często stworzenie specjalistycznej bazy wiedzy kosztuje zarówno czas jak i pieniądze. 

Ustal cel

Wdrożenie AI w firmie powinno mieć jasny cel biznesowy. Często wiąże się to z przeanalizowaniem procesów lub z koniecznością ich zdefiniowania. W końcu ciężko usprawnić coś – czego do końca nie jesteśmy świadomi, prawda?  Zobacz mój wpis o tym jak definiować cele. Sam wybór narzędzia też powinien być przemyślany.

Kiedy już mamy określony cel, powinniśmy się zastanowić jak go zrealizować. Jakie funkcje powinny mieć narzędzia, żeby nam pomóc w jego osiągnięciu? Jakie są nasze wymagania i jaki mamy budżet.

Nie bój się ekspertów!

Jeśli planujemy użyć AI do czegoś więcej niż pisanie postów na Social Media i generowanie grafik warto zastanowić się nad współpracą z ekspertami, którzy świadomie przeprowadzą nas przez taki proces. Po co uczyć się na własnych błędach jeśli można skorzystać z wiedzy kogoś, kto się na tym zna.

Nie zapomnij mierzyć efektów

Jak ze wszystkimi wdrożeniami – jeśli znamy cel oraz ich zakres jesteśmy w stanie wskazać również odpowiednie metryki, które pozwolą nam ocenić powodzenie przedsięwzięcia.

Wiele narzędzi oferuje statystyki i raporty, które pomogą nam ocenić postępy.

Warto jednak przyjąć pewne założenia na samym początku.

Jeśli np. naszym celem jest usprawnienie procesu obsługi klienta to możemy mierzyć czas obsługi zgłoszenia, ilość porzuconych koszyków w sklepie internetowym, ilość skarg czy reklamacji.

Jeśli wdrażamy narzędzia do zarządzania projektami możemy oczekiwać np. zwiększenia produktywności a co za tym idzie mocy przerobowych zespołów. Może to oznaczać np. że możemy prowadzić więcej projektów lub dostarczać więcej produktów.

Wyzwania i zagrożenia związane z AI

Żeby nie było tak różowo, AI ma również wady i ciągle wzbudza wiele kontrowersji.

W mojej ocenie – największą jest to, że AI ciągle nie jest doskonała. AI nadal nie ma zdolności poznawczych jak człowiek i nie zawsze domyśli się o co nam chodzi. Mądrość AI zależy od tego jak poprawny zbiór danych zastosowano do nauki i jak aktualny on jest. Dlatego każde wdrażane narzędzie powinniśmy dobrze przetestować, żeby nie okazało się, że jego wdrożenie przyczyni się do naszych problemów. 

Wśród wielu osób AI nie wzbudza jeszcze wystarczająco dużego zaufania. Zbyt gwałtowne wdrożenie narzędzi AI lub wdrożenie ich w złych obszarach może wywołać opór na wielu płaszczyznach, nie tylko wśród pracowników ale również wśród klientów lub partnerów biznesowych. Potrafię sobie wyobrazić jak zły chatbot mógłby spowodować spadek zadowolenia klientów.  

Pracownicy często boją się utraty pracy, tego że staną się niepotrzebni. Takie obawy mogą wywoływać mniej lub bardziej świadomy opór wśród pracowników. Może być konieczne rozwianie ich wątpliwości w tym zakresie. Często pojawiają się też obawy związane z utratą kontroli nad pewnymi obszarami – “Jak to komputer zrobi to lepiej niż ja!”. 

Często podnoszone są również kwestie prawne np. związane z prawami autorskimi “dzieł” stworzonych przez AI lub tego skąd brane są dane do nauki AI. Głośne były np. protesty grafików i artystów, których prace były “podrabiane” przez AI. 

Powstają jeszcze wątpliwości natury etycznej. Obrazy i treści wygenerowane przez AI mogą być wykorzystywane do manipulacji lub przestępstw. W życiu publicznym pojawiły się też debaty na temat dostępności, otwartości AI. Kto i do czego powinien móc korzystać z AI?

AI dla małego biznesu – podsumowanie

O podsumowanie tego artykułu poprosiłam AI. w końcu – czemu by nie? Obrazek z rudą panią również wygenerowała dla mnie AI. Takie podsumowanie zrobił dla mnie Copilot:

Oto podsumowanie strony o AI dla małego biznesu:

  • Czym jest sztuczna inteligencja (AI) – to zdolność maszyn lub oprogramowania do uczenia się z doświadczenia, dostosowywania się do nowych danych i wykonywania zadań podobnych do ludzkich.
  • AI jest wszędzie – przykłady wykorzystania AI – AI potrafi generować treści, obrazy, audio i wideo, wspomagać medycynę, wojsko i przemysł, zarządzać projektami, obsługiwać klientów, tłumaczyć teksty i wiele więcej.
  • Dlaczego warto używać AI w małym biznesie – AI pozwala na automatyzację powtarzalnych czynności, optymalizację procesów, lepsze podejmowanie decyzji, dostarczanie innowacji, zwiększenie produktywności i satysfakcji klientów i pracowników.
  • Jak zacząć z AI w małym biznesie – należy ustalić cel biznesowy, wybrać odpowiednie narzędzia, skorzystać z pomocy ekspertów, mierzyć efekty i być świadomym wyzwań i zagrożeń związanych z AI.

Co myślisz o AI? Czy w Twojej firmie już są stosowane narzędzia AI?


Jestem Magda, ta z narudo.pl – entuzjastka technologii, project manager i analityk
IT. Wspieram przedsiębiorców i twórców internetowych w skutecznym wykorzystywaniu narzędzi online i sztucznej inteligencji oraz organizacji i planowaniu. Wierzę w optymalizację pracy i efektywne zarządzanie, jestem gotowa podzielić się swoim doświadczeniem i wiedzą abyśmy mogli pracować mądrzej, nie ciężej.